A restaurálás elsődleges célja a műtárgyak állapotának megtartása, élettartamának meghosszabbítása és esztétikai értékének a megőrzése.
A konzerválás ma is alkalmazott alapjai a 18. században alakultak ki.
A beavatkozásokat alapos történeti és természettudományos diagnosztikai vizsgálat előzi meg, amely szükséges a szakszerű konzerváláshoz. Megvizsgáljuk a vászon szövését, a festékrétegek állapotát, a kép sérüléseit: fototechnikai és kémiai vizsgálatokkal, valamint mikroszkóppal.
Amennyiben a műtárgy állapota erősen romlott, vagy nagy mértékben sérült, első fázisban beavatkozó konzerválást végzünk, amivel megerősítjük a hordozót vagy fixáljuk a fellazult festékréteget.
A konzerválás menete és módszerei függnek a műtárgy anyagától, állapotától és sérüléseitől.
A fatáblák érzékenyek az őket körbevevő környezet nedvességtartalmára, és annak függvényében duzzadhatnak vagy száradhatnak, ami a hordozó vetemedését és a festékréteg leválását, pikkelyesedését idézheti elő. A fa hordozók másik nagy ellensége a rovar- és gombafertőzöttség.
A 15. századig a festmények hordozója a fatábla volt, az olajfesték megjelenésével egy időben jelent meg a vászon hordozó is.
A vászonképek esetén szintén okozhat károkat nem megfelelő páratartalom és hőmérséklet, emellett vászon, az alapozás és a festék anyaga, összetétele.
A sérült vásznat először javítjuk, kiegészítjük. A meglazult vásznat és festékréteget állapottól függően vákuumozással vagy vákuumozással és dublírozással erősítjük meg.
A konzerválás következő fázisa a tisztítás, amely során kutatóablakokat nyitunk a megfelelő tisztító anyag megtalálása érdekében, amivel a festékréteg károsodása nélkül távolítható el a lakkréteg. A lakk eltávolításának alapja, hogy az általában jobban oldódik, mint a festékréteg. A tisztítás az egyik legizgalmasabb és legszebb része a munkafolyamatnak, mivel a elsötétedett, megsárgult lakréteg eltűnésével előbukkannak a festmény valódi színei és esetleg rejtett alakzatai. A tisztítással nem csak felületi szennyeződést és az UV hatására elszíneződött lakkréteget, hanem bizonyos esetekben a korábbi retusok nyomait is eltávolítjuk.
Az alapozás és festékréteg hiányait tömítéssel pótoljuk. Ezt követi a hiányzó részek retusálása.
Retusálási technikából megkülönböztetünk beilleszkedő és megkülönböztető retust. A megrendelő igényeitől függ, hogy melyiket alkalmazzuk.
A befejező fázis a lakkozás, amellyel teljes egységet kap a kép, és megvédi a környezet káros hatásaitól.
Vászonképek restaurálása
Aranykeret javítás - Festmény javítás Budapest
Festmények konzerválása
Festmény restaurálás
Átvételi állapot
Átvételi állapot
retusálás közben
2-kutato-ablak
olajfestmény restauralas Szanto Nikolett
olajfestmény restaurálás Szánto Nikolett
Kész állapot
Kész állapot
2-tisztitas-utan
vaszonkep-restauralas- budapest-szanto-nikolett
Restaurálás közben
Restaurálás közben
Átvételi állapot
fémtábkakép restaurálása budapest
fémtábkakép restaurálása budapest
vászonkép tisztítás budapest
vászonkép tisztítás budapest
fémkép restaurálás pannonhalmi apátság múzeum
fémkép restaurálás pannonhalmi apátság múzeum
vászonkép restaurálás budapest
vászonkép restaurálás budapest
fatablakep-restauralas-pannonhalma
fatáblakép restaurálás pannonhalmi apátság múzeum
festmény restaurálás budapest
festmény restaurálás budapest
fatablakep-restauralas-szanto-Nikolett
fatablakep restauralas Szanto Nikolett